2011. március 17., csütörtök

a tökéletes zsemle nyomában II.




háh! sikerült, jelentem megvan! sok kör próbálkozás, apróbb hiányosságok kiküszöbölése és a saját bénaság legyőzése után a legutóbbi adag már tényleg pörfikt lett. nincs többé fintorra húzódó orr, kedvetlen reggelizés, hajnalban boltba menés, itt van, szállítom a tökéletes zsömle-receptet, ami előtt még a Lekvárpusztító kényes német zsömle-ízlése is meghajtja a fejét, és azt mondja, ez finom! lecker-lecker , bizonyám.

a módosított recept szerint hetven deka lisztben elmorzsolunk alaposan 3 deka vajat, bele szórunk 2 teáskanál sót és egy nagy (10 grammos) vagy két kicsi(7 grammos) csomag szárított élesztőt és 1 teáskanál cukrot, aztán meg jól összekeverjük.
a most hozzáadandó folyadék 3 deci tej és 1 deci víz langyos keveréke (kábé, de volt már több is a víz - csak tejjel nagyon kalácsos íze volt a végterméknek)
na most dagasztjuk vagy 10 percig (komolyan, szerintem ez az egészben a legjobb) aztán 16 egyelő részre osztjuk, és tetszőleges zsömle-formát alkotunk belőlük (hosszúkás, kerek, szögletes, ahogy tetszik, érted...), sütőpapírral kibélelt tepsire tesszük.
na és itt rögtön 2 igen fontos dolog. amikor megformázod, akkor legyen kb 1-1,5 cm lapos. igen, ez fura, sok kis minipizzának kinéző dolog lesz a tepsiden, de ez a cucc nekem eddig csak felfele kelt, így hidd el, el fogja érni a kívánt magasságot. és értékelhető alakú, megfelelően nagy zsömléd lesz. és ne tegyél egyszerre 6-nál többet egy tepsire, mert odaég (nem vagyok pék, ne kérdezd miért, ez tapasztalat) és lehetőleg valami vékony lemeztepsit használj. a legvékonyabbat, amit a konyhában találsz.
na most egy óráig meleg helyen keleszteni kell, meg előmelegíteni a sütőt, nálam gázsütő 6-7 fokozat, ez szerintem olyan 220 fok körül lehet. mielőtt berakod az első adagot, vagdosd be a tetejét, és kend meg hideg tejjel.
kb 10 perc alatt vannak készen. de 8 perc után erősen monitorozni kell már, mert 1 perc is elég, hogy megégjenek. ha azt veszed észre, hogy az alja már pirul, de felül még hóka, akkor nemes egyszerűséggel kapcsold be az utolsó 1 percre a grillfokozatot a sütőn. ha kiveszed, kapkodd le őket a tepsiről, át vaalmi rácsra, hogy meghűljenek.
én ezek után, ha már langyosnak sem langyosak, azon frissiben bezacskózom őket, és berakom a fagyasztóba. reggel aztán kiveszek egyet, a mikró olvasztó fokozatán kap egy percet, aztán a kenyérpirító tetejére felteszem egyik oldalával lefele is, meg másik oldalával lefele is egy menetre. így a héja fagyasztás után (ellenére) is ripiropogós lesz.
eddig anya, zsűl, meg a lekvárpusztító tesztelték, és mind elégedettek voltak vele :)

4 megjegyzés:

Nap írta...

pacsi rozi!

nincs kedved kitölteni a szakdogámhoz a bloggeres kérdőívemet? 10 perc.
https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dFR4UGZQNmxna0llNUZLVGhFZDVnMlE6MQ
köszi

nap

rozi írta...

háhh, sőt, már ki is töltöttem :)

erika írta...

Megerősítem, igaz, nagyon finom, nehogy én is kipróbáljam....

Sziszó írta...

Életem első zsömléje, de nagyon tuti lett, ízre és kinézetre id. Én teljes kiőrlésű liszttel sütöttem, kicsit több tejet kívánt, de tökéletes! Köszönöm a receptet!