2012. december 26., szerda

karácsonyi receptek mindenknek

persze a legbonyolultabb karácsonyhoz szorosan kötődő nyalánkságok anyu vagy anyós vagy nagyi vagy hasonlók révén, így vagy úgy az asztalunkra került (úgy mint stollen, töltött káposzta, bejgli és halászlé) azért én igenis kitettem a lelkem és csináltam magam is ezt azt. azzal pedig, hogy ezek mindegyike jól is sikerült, igazából magamnak okoztam a legnagyobb meglepetést (a rend kedvéért legyük hozzá, hogy ellenben mindent elrontottunk, amit vasárnap főztünk, de ezek egyike sem volt karácsonyi fogás, szóval szigorúan a témánál maradva egyáltalán nem számítanak) azért pedig, hogy jövőre ne őrüljek meg, mire előkerítem ezeket a recepteket, most leírom őket. ide. na persze kép nem készült egyikről sem, és mivel már minden elfogyott, nem is fog. sajnos nem vagyok előre gondolkodó gasztroblogger, így az ínycsiklandás ezúttal is elmarad, jöjjenek ám de a receptek:

Vajas keksz
60 dkg liszt
40 dkg vaj (VAJ! VAJ! VAJ! szigorúan nem margarin!)
20 dkg cukor
1 tojás
1 cs. vaníliás cukor
1 csipet fahéj
mindent jól összegyúrni (kézzel, ez muszáj, hogy a vaj megolvadjon és tényleg összefogja a mindent), kb fél centi vastagra kinyújtani, kiszaggatni, és előmelegített sütőben (150-175 fok) 5-7 perc alatt kisütni.
hagyni kell a tepsiben pár perc alatt kihűlni, mert amíg meleg, elhajlik.
Ha kész és kihűlt, cukormázzal vagy csokival díszítendő.

Mézeskalács
6,5 dkg cukor
csipet só
37,5 dkg liszt
1 csomag sütőpor
6,5 dkg margarin
8 g mézeskalácsfűszer
1 nagy tojás
12,5 dkg méz
a mézet, cukrot sót és margarint kis lángon összeolvasztjuk, majd levesszük a tűzről és hagyjuk kihűlni. összekeverjük a lisztet a fűszerrel és a sütőporral. hozzáadjuk a tojást és a már langyos masszát. jól összegyúrjuk.
lisztezett gyúródeszkán kinyújtjuk fél centi vastagra, kiszaggatjuk
olyan kb 180-200 fokos sütőben kisütjük, 8-10 perc alatt van kész.
ha kihűlt, jöhet a cukormáz.

Sült libacomb (na erre vagyok a legbüszkébb, ezt most csináltam életemben először)
2 libacomb
2 répa
2 kicsi hagyma. vagy egy nagy, értelemszerűen
3 szem szegfűszeg
1,5 babérlevél
6 szem bors
1,5 kk só
kis ág rozmaring
2 alma
 egy nagy lábosban felteszem főni a libacombokat a répával, hagymával, szegfűszeggel, borssal, sóval és babérlevéllel, annyi vízben, hogy bőven ellepje. Nagy lángon felforralom, utána kis lángon gyöngyöztetem tovább 45 percig.
előmelegítem a sütőt 175 fokra ha légkeveréses, kicsit többre, ha nem az.
Átteszem a libacombokat tepsibe, sóval-borssal fűszerezem őket, rátépkedem a rozmaring levelét, alá öntök kb 1,5 decit a főzővizéből és betolom a sütőbe (NEM lefedve) először harminc percre.
Ha ez letelt, a két kimagozott, félbevágott almát bedobom a husi mellé a tepsibe, és hagyom még 20 percet. Ha ez is letelt, sós hideg vízzel megkenegetem a husikat, és visszatolom még egy utolsó 10 percre de úgy, hogy feltekerem a sütőt maximumra, hadd piruljon meg szépen a liba.
Mindeközben a maradék főzőlevet leszűröm-lezsírozom, kiveszek nagyjából egy litert, és nagy lángon a felére forralom.
a libát és az almát kiteszem egy tálra, és melegen tartom őket. a tepsiben összegyűlt pörcös szószt fellazítom a felére forralt lével (lehet hogy nem kell mind), kiöntöm egy kis lábosba, összeforralom és egy kis keményítővel besűrítem. ez a szósz a husihoz.
voila. szuperül illik hozzá zsemlegombóc vagy hagymás krumpli, vörös káposzta vagy párolt káposzta. remek-remek, nekünk nagyon ízlett.

1 megjegyzés:

buGhunter írta...

nem vagyok egy nagy sütésmániás, de ezúton is: lájk! :)